Romaskine
0

Hold dig sund med en romaskine

Romaskinen er et meget populært træningsredskab rundt omkring. Hvad end man bruger den i træningscenteret eller i hjemmet, er mange danskere flittige i deres træning. Heldigvis behøver man ikke at være bodybuilder eller i form, vil man bruge romaskinen. Er man nybegynder, starter man bare på et lavt niveau. Derefter kan man bygge styrken op, og derved komme nogle niveauer op i modstanden. Nogle har maskinen i hjemmet, hvor de kan tage en tur når de lige har tid og lyst. Andre bruger den i forbindelse med anden træning i et træningscenter.

De mange fordele ved romaskinen

Vil man holde de vigtige organer sunde og raske, kan man roligt sætte sig til rette i maskinen. Den styrker nemlig både hjerte og lunger. Man styrker ligeledes sin fleksibilitet og udholdenhed. Trænger du til at smide et par kilo, er romaskinen en rigtig god kandidat. Ved almindelig træning forbrænder man op til 600 kalorier i timen. Samtidig har dette også en effekt på dit hvilestofskifte. Dette kan nemlig øges i op til et døgn efter træningen, da man bruger mange forskellige muskelgrupper. Ved at styrke alle disse muskelgrupper, vil man også have en fordel til forskellige sportsgrene. For eksempel basketball eller fodbold.

Mange mennesker døjer med ondt i ryggen. Og dette er der ofte mange grunde til. Vil man af med den irriterende smerte, kan man med fordel give romaskinen et forsøg. Ved træningen styrker man nemlig sin rygmuskulatur. På denne måde kan man undgå eventuelle rygproblemer. Udover at styrke ryggen, rammer man også andre dele af kroppen. På overkroppen trænes skulder, lænd og mavemuskler nemlig. Samtidig træner man lårene, læg samt baller på underkroppen. Man træner også hænder og håndled, da man hele tiden har et stramt greb om håndtaget. Som noget af det vigtigste, får man også pulsen op. Selvfølgelig er dette alt afhængigt af, hvor meget modstand samt hvor hurtigt man udfører øvelsen.

Overvurder ikke dig selv

Når man befinder sig i et træningscenter, ser man ofte nogle, der overvurderer sig selv. Tit er det folk, der ikke har meget erfaring inden for styrketræning. Har man ikke sat sig ind i det, kan man da også hurtigt overbevise sig selv om, at det kun gælder om at løfte tungt. Men dette er langt fra tilfældet. Lige meget om man træner på en romaskine eller om man træner biceps, skal man kende sine begrænsninger. Selvfølgelig skal der lidt modstand til, ellers vokser musklerne ikke. Men bruger man for meget vægt, udfører man ikke øvelsen ordentligt. Når man laver øvelserne forkerte, kan det ofte gå ud over ryggen. Så er det altså nemmere at bruge noget tid på at lære, og derefter stige i vægt. På den måde undgår man skader. Har man et mål med sin træning, er det ærgerligt at skulle til at genoptræne bestemte muskelgrupper. Laver man ikke øvelsen korrekt på en romaskine, er det typisk ryggen det kan mærkes i. Sidder man med krum ryg samtidig med, at man løfter for tungt, er det altså ikke rart. Så husk altid sikkerheden, og så er det ellers bare i gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *